Sötétség délben 1999 augusztus 11

 
Eltelt az év,nálunk maradhatott a fémkoffer,egyre több infót gyűjtöttünk be a jelenség lefolyását illetően,majd már 1999-ben eljött a napszűrők beszerzésének problematikája…de ezen a gondon is túl voltunk. Egy ú.n. vizuális,kétgőzölésű Mylar fóliát szereztünk be,s örömmel applikáltuk a nagy szovjet optika elé,idő közben kaptunk még egy fotókamerát,egy plusz teleoptikával,egy 135mm-es pentacon-t.
 
 
 
1999 Augusztus 11-e…életem legjelentősebb eseménye volt…évek óta beszéltünk róla,volt hogy napestig ez volt a téma.
Miután szinte mindent beszereztünk amire csak gondolni lehetett…vártuk a NAGY NAPOT…írtam arról az “asztrogangról” ahol időnként észlelek…
bizony a nagy esemény előtt fenn jártam…fenn volt a hold…bámultam…s arra gondoltam…ez bizony el fog fogyni…pontosan 11-ére…nincs mese.1999 Augusztus 10-e…délelőttje…napokkal korábban a híradásokat nézve folyton azt híresztelték,hogy rengeteg autós fog útra kelni,a sztrádák tele lesznek…nos mi szó szerint vettük…s leutaztunk inkább vonattal…a pályaudvaron elképesztő mennyiségű ember volt…hemzsegtek az utazni vágyók a szerelvényen is.
Egyik barátunk két Holland közé fért csak be…”végigszenvedte” a 90-100 km-nyi utat úgy hogy őket kellett végighallgatnia…időnként -ahogy a hely engedte-ránéztem…bizony izzadt rendesen.Kinézve a vonatból,(ahogy épp tudtuk fejünket mozgatni)szomorúan állapítottuk meg,hogy az autópályák üresek…egy másik ismerősünk a vonat ajtaja mögé tudott csak beállni…az úton csak az ő arcát láttam…engem is bepréseltek…
minden kellemetlenségért totálisan kárpótolt a tudat hogy miért is történik meg mindez…hiszen körülnézve..”benne volt a levegőben” a Napfogyatkozás.
Megérkeztünk a helyszínre,várt minket egy tejútas szenzációs éjszaka…láttunk is meteorokat,volt egy,mely óriásit villant,de pont háttal álltam,s csak abból tudtam mekkora fénye volt,hogy egy pillanatra minden barátomat egyszerre láttam…akkorát villant a meteor.
Az Androméd-köd,Perseus ikerhalmaz és még néhány közismert mélyég minden erőlködés nélkül “jött”. Volt egy ócska 8×30-as binoklink…
“ösztönösen” ráálltam a Herculesre…bizony ott volt az M13,egy másik égi híresség,az M31 gyönyörű volt…sajnos az M51 kimaradt…kíváncsi lettem volna látszódik-e. Meglátogattam a Sagittarius vidékét is…ajj de szép volt az M8!!!! Felette az M20…szenzációs volt,tényleg köd jellege volt,nem csak “pacni” .Kinn az ég alatt olyan érzés kerített hatalmába,mintha közvetlen felettem lenne igen közel az űr,s ha felállnék a székből,”kilógna a fejem a kozmoszba”…annyira közelinek éreztem az eget. Késő éjjel lefeküdtünk.majd kora reggel szörnyű égi jelre ébredtem…kopogott az eső…senkinek nem kívánom azt az érzést…egyszerűen nem hittem el…reggel 7 óra volt…kegyetlen fél óra telt el így…s aztán
csoda történt…mert ez csak az lehetett…elment az eső…benn a házban,egy pici résen át “camera obsura” jelenségként,bemosolygott hozzánk a napkorong,előkészítettem a dolgaimat…állványzat,300mm-es,135mm-es teleoptikák…filmbefűzés szertartása…exponálózsinórok beillesztése…mylar fólia felhelyezése.Délelőtt exponáltam egyet az érintetlen korongra…-napfolt sehol,állapítottam meg.
Aztán elkezdődött a CSODA…belépett a Hold…kb hármat lőttem a fogyó napkorongra.A részleges fázist beszélgetéssel,a keresőbe pillantásokkal töltöttük el.  Azonban egy nagyon fontos dolgot elfelejtettem megemlíteni! Mindenki aki látta a jelenséget,legtöbbjük pl a Balaton mellől nézte végig az eseményt,s alig találtak olyan helyet,ahol senki sincs…nos nekünk egy ilyen helyet sikerült kifognunk…egy teremtett lélek nem volt a közelünkben…közeledett a jelenség…sok érdekes dolgot jegyeztem meg akkor…ilyen volt például,hogy a totalitást megelőző percekben “halálos csend” ülte meg a vidéket…nem tudom mindez hogyan történhetett meg,de így történt…vannak ezek a szöcske-tücsök “surranások”,ezek teljesen elhalkultak,pontosan 1 perccel a totalitás előtt,egészen szokatlan volt az árnyékunk! Megszűnt a kontrasztunk! mintha megkettőződőtt volna…irtó gyorsan megjött az árnyék,lekaptam a szűrőt,leírhatatlanul szép volt a “fekete nap”…bár inkább sötétlila volt…Valamiféle tompa alakká változott árnyunk…néztem a kezem…
hihetelenül kusza,bozontos korona “robbant ki az égen”! Belebámultam a 300mm-es teleoptikába….-ÚRISTEN ENNYI PROTUBERANCIA!!!! kiabáltam…
társaim nem vettek tudomást rólam…nézték ezt az elképesztő jelenséget…a mellettem lévő emberke szépen lőtte a kockákat,úgy ahogy megtanulta. A Protuberanciák színét leginkább világítóan bíbor színűnek láttam.
Bevallom töredelmesen…elérzékenyültem akkor ott…íme itt vagyok…benne az árnyékban…
a totalitás 2perc 22 másodperce alatt elfogyott a filmem…de már nem
“érdekelt” ott voltam az árnyékban…a mi árnyékunkban…s csak ez volt a fontos…(persze sikerült lefotóznom a koronát,a protuberanciákat,sőt egy képen
rajta van a gyémántgyűrű egy “darabja is). Felemeltem mindkét karom..fel az égbe…ott volt ez a gigantikus jelenség…két oldalán a Merkúr-Vénusz…kettősével…olyan megtisztelő érzés volt,felnéznem az égre,hiszen “beleláttunk” a Naprendszer közepébe…középütt a Nap…balra-jobbra a két belső bolygó…irtó szép volt.Igen érdekes volt a horizont színe is! A sötétlilától a világoszöldön át a narancsos árnyalatig minden szín látszódott,csillagot nem láttam az égen.
A totalitás alatt,valahol messzebb egy családi házban hangos kiáltással köszöntötték a jelenséget…Amilyen gyorsan jött,olyan gyorsan el is ment az árnyék…amit visszatért a fény,tudatosan kelet felé néztem…sötét volt az az égrész! Gyakorlatilag oldalról láttuk -ha csak pillanatokig is- magát az árnyékkúpot. A levonuló korongot illedelmesen végigészleltünk,majd hazaindultunk.Aznap miután hazaértünk,minden erről szólt…remek volt a tv közvetítés is…ezeket is őrzöm VHS-en.(digitalizálni kéne már.)
 
A Magyar Csillagászati Egyesület napfogyatkozás galériája itt elérhető.
 
 
Az akkor készült képeim a legeslegkedvesebb fotóélmények közé tartozik.Íme néhány felvételem kommentár nélkül:
 
 
 
 
 
 
 
 
  S a hely ahonnan észleltük a jelenséget:
 

Vélemény, hozzászólás?

