Év végi szimultán Holdészlelés

 
Endymion – Andes Mountain 
 
2012 dec 29     21:54- 22:33 helyi idő, Budapest.  80/900 SW   150x 
 
Szimultán észlelésre készültünk, amatőrcsillagász társammal, Cseh Viktorral. A célpontot szinte a legutolsó pillanatban választottuk ki; Az Endymion kráter és környezetét, melyet sms-ben pontosítgattuk, (Viktor rám bízta a célpontot) nekem még volt egy amatőrcsillagász kötelességem; vendégeim voltak a csőnél, szomszédaim személyében. Miután elmentek én inkább a kráter mögötti egyenes, lándzsaszerű hegygerincet szemeltem ki, Viktor pedig az Endymion-t magát. Sajnos a légkör nem volt túl kegyes ezen az estén, de Viktor elkészült a kráterrel, én pedig a hegyet rajzoltam le, ezuttal rendes ceruzával! Sajnos az észlelésemet abba kellett hagyni, végefelé már nézhetetlen volt a légkör, Viktornál befelhősödött, viszont amikor beállt egy-egy pillanatra a légkör, hát az valami csodálatos volt!
 
 
2012december29-Endymion__
 
 
 
 
Az észlelés szöveges része;
Endymion, Endymion-A, B, C, Andes Mountain
2012 december 29 21:54-22:33 helyi idő    80/900mm + 6mm orthó    150x      Colongitudo: 110. 1
 
“A Hold keleti- északkeleti peremén, a szép, nem hivatalos elnevezésű Andes Mountains hívja fel magára figyelemem a jó öreg orthómban. Rajzolhatatlanul sok, parányi rögöcske húzódik meg, az Endymionon túl, igen közel a fény-árnyék zónához! Egy kis zárt síkság ez, melyet, két gerinc fog közre;
Az Andes és Bishop hegyláncok ezek, melyek a Mare Humboldtianum peremét alkotják. Az elnevezés Chuck Woodtól ered. Kijjebb a szép, elliptikus alakú Endymion uralja a látványt, azonban én képtelen vagyok levenni tekintetem erről a szép néhol markáns fűrészfogszerű árnyékot vető hegytől…le is rajzolom! Észak felől emelkedik, és az Endymionon túli térségekben az árnyékba vész. A hegylánc mögött, a síkságon túl, két fényesebb hegy emelkedik ki, dacolva még az éjj sötétjével. Sajnos hamar bekezd a levegő hullámzása, az Endymiont már nem tudom rendesen papírra vetni…”
 
 
 
 
 

Vélemény, hozzászólás?

