Hajnal a romokon – A Wallace kráter

 
A blogomat eredetileg egy saját netes naplónak szántam annak idején, így most egy kis kitérőt tennék ismét ebbe az irányba, s mesélni szeretnék arról, hogy a hihetetlenül, már-már abnormálisan hosszú tél után, micsoda élményszámba ment nekem a jó öreg Holdunk megpillantása, 2013 április 18-ának koraestéjén. A szöveges beszámolóféle, egy eredeti (kézzel írt) jegyzet azonos átirata:  (A későbbiekben több ilyen élménybeszámolót szeretnék közzé tenni, régebbről is)
 
“Az első negyed körüli holdfázis mindig meghökkenti a szemlélőt! 2013. 04. 18-án, ezen az igen kellemes estén, 21óra magasságában,-ki hinné- ismét a gangomra települtem abbéli szándékból, hogy idén először jól kiholdazom magam. Nos, azon az estén minden összejött! A különféle, távcsövezéshez szükséges eszközeim felszállítása, és egy tuti pólusraállás után (EQ2+80/900) egy oly szép, éles Holdfelszín fogadott az elsőként kihuzatba, illetve Amiciprizmába tett 10mm-es Barium okulár 90xes nagyítású látómezejében, amire aligha találok szavakat! A Hold, északi librációban, illetve picit nyugatiban is volt, mert a Mare Marginis-ból semmi nem látszott. (Színi hiba, a prizma ellenére alig volt érezhető!!!!) A terminátoron, vagyis a holdi fény-árnyék területén tobzódtak a részletek! A Hell kráter keleti sánca, önmagában megért volna egy rajzot! A Thebit szép, hegyes csúcsban végződő árnya félelmetes volt,épp úgy, mint az Erathostenes kráter hajnali súrló fényekben fürdő keleti sáncának “darabjai”! Feledhetetlen volt az a gerinc is ami tőle keletebbre a kis bazaltmezőn húzódott. Illetve a Davy-Davy-Y elsőre alig felismerhető formája. Lent, délen a hatalmas Maginus kráter talaja, gyönyörű, kúpalakú sugárnak adott otthont. Izgalmasnak hatott, ahogy a Rupes Rectából még semmi nem látszott, de a tőle beljebb, jóval a terminátoron túli Birt kráter sánca már kiemelkedett az éj sötétjéből. (Milyen érdekes, egy Volken Koenen nevű amatőrcsillagász éppen ezt a vidéket rajzolta le ugyanezen az estén: itt
a rajza kitünő, tanusíthatom) A terminátorra koncentráltam mindvégig, de kelet felé,a korong közepe táján,  a Rima Hyginus szép, tagolt, már-már füzér jellege felismerhető volt, mindez rezzenéstelen légkörön át. Végezetül, mivel rajzolni szándékoztam, megakadt szemem a Wallace kráter, szakadozott, a reggeli fényben épp kibontakozó alakján. Így elkezdtem bámulni, csak néztem, majd betettem a 6mm-es japán orthoszkópikus okuláromat (150x), és ekkor vettem észre a még megvilágítatlan félgömb, rendkívül halovány formáját, a hamuszürke fényt! Félelmetesen szép volt, mert átsiklott a tudatomon, hogy akár TLP jelenséget is láthatnék, de nem láttam. (Nem szántam rá kellő időt, az igaz)
Cerúzát ragadtam, és visszakormányoztam a “refit” a Wallace-ra, melyről rajzot készítettem,21:14-21:34 közt helyi időben. Falai 4-5 darabban díszítették a holdi hajnalt. Az eredeti ceruzarajzomról digitális rajzot készítettem:
 
 
 
wallace20130418.png-5667
 
 
A rajzzal majdnem elkészültem amikor is vendégeim voltak, szomszédaim személyében. Természetesen odainvitáltam őket, majd az édesanyából a Holdfelszín őszinte csodálatot váltott ki, majd megjegyezte hogy “azért már látta képről a Holdat, de így még nem”.  Fia is megtekintette a Holdat, de belőle nem váltott ki akkora reakciót. Miután magamra hagytak, előző rajztémámat befejezve, úgy gondoltam belefér még egy rajz, így még lerajzoltam a Mons Piton 2250 méteres hegycsúcsát, mely tetején kis mélyedést láttam, illetve szépen látszott érdekes lépcsőzetes árnyéka is, íme a digitális rajz az eredeti ceruzarajzról:
 
 
piton20130418Budapest
 
 
 Sajnos idő közben elkezdett ködösödni, majd úgy ítéltem befejezem az észlelést, még megnéztem a hamuszürke fényt, de már nem volt kivehető. Szép élményekkel tértem haza.”
 
 
A megfigyelt “alakzataim” a NASA fotóin:
 
 
Wallace_NASA
                                      Wallace kráter (Apollo-15)
 
 
 
 
Mons-Piton
                                  Mons Piton (Lunar Orbiter)
 
 
 
 

Vélemény, hozzászólás?

