Déli csúcsok közt; a Doerfel-hegység

 
A holdi peremvidékek feltérképezése, jó ideig, az amatőrcsillagászok és csillagvizsgálók szakterülete volt .  Kibogarászni, írni távcső mellett a látványról, majd le is rajzolni egy ismeretlennek látszó hegyet, vagy szakadékot, krátert oldaltnézetből, valóságos felfedezőút!  Egy ilyen szép, librációs terület hegyvidékének észleléséről írok alább, melyeket évekkel ezelőtt észlelhettem, jelesül a Doerfel hegységet, melyet elsőként Schröter  említett meg.
 
2008. 08. 16-án egy Holdfogyatkozás alkalmával feltűnt néhány, egész pontosan három, igen feltűnő hegy, vagy dombocska a Hold déli peremvidékén, melyeket a jelenség észlelése közben vettem észre. Két nappal később, újra szemrevételeztem a hegyeket, amik még mindig igen jól kivehetőek voltak. A területen semmiféle árnyék nem látszott, ellenben a keleti csúcs lejtőjén feltűnt valami sötétebb foltféle, illetve ugyanilyen intenzitásban a középső csúcs tövében is. Férfiasan bevallva, eleinte azt hittem a Drygalski kráter-t látom tökéletesen oldaltnézetből…azonban hogy magukat a csúcsok elhelyezkedését, és mibenlétüket értelmezni tudjam, elő kellett vennem jónéhány térképet, Lunar Orbiter és Kaguya felvételt .  Azon az estén amikor én észleltem s amiket utóbb azonosítottam több lehetséges jelölt is volt, melyek ezt a szép hármas csoportot alkotják, mégis középütt a Boltzmann krátert oldaltnézetből sikerrel azonosítottam, így a térképek tanulsága szerint, a Doerfel hegységet láttam, melyet a Hausen kráter K-i ( gamma csúcs), a Boltzmann K és NY-i (alfa csúcs) illetve a Drigalsky kráter NY-i (béta csúcs) sánca alkotja. A Boltzmann esetében sikerült annak központi csúcsát is elkapnom. A képződményeket egyébként éppen a Tycho kráter egyik magányos sugara ki is jelöli, így kedvező librációnál könnyebb az azonosításuk.
 
Az észlelt csúcsokról a távcső mellett grafitrajzot készítettem, ebből készült az alábbi megfigyelés digitális grafika változata:
 
 
Doerfel__mountains2008081822UT_8L_150x
 
 
 
 A hegység helyzete a Holdkorongon:
 
 
LunarGlobe_Doerfel
DoerfelMountain_
 
 SouthPole-Doerfel-
 
 
 
drygalski
 
 
 
 
Doerfel__MoonMountain
 
 
 
H18_ConsolidatedLunarAtlas__Doerfel
 
 
 
doerfel-jaxa
 
 
 
Kapcsolodó:
http://www.lpi.usra.edu/resources/lunar_orbiter/bin/info.shtml?574
http://the-moon.wikispaces.com/Montes+Doerfel
http://the-moon.wikispaces.com/Drygalski
http://the-moon.wikispaces.com/Boltzmann
http://the-moon.wikispaces.com/Hausen
 
 
 
 

Vélemény, hozzászólás?

