Márciusi napcsorbulás

A napfogyatkozások rendkívüli csillagászati jelenségek… a 2015. március 20-i fogyatkozást is  nagyon nagy alázattal vártam…vártuk… ámbár az időjárás szeszélyeit ismerve, számoltam a felhőzet bezavaró hatásával, hálaég azonban a jelenséget tökéletesen sikerült leészlelni.

Ezen a pénteki reggelen tökéletesen kék ég, és anticiklonális hatások köszöntötték mindazokat, akik áhítva várták a kifliesedő  Nap látványát.  A teljesség minket elkerült, idehaza 58%os fedettségre készültünk,  az árnyákkúp valahol fenn, északon a Ferőer szigetén haladt el. Kora reggel a facebookot, és egyéb reggeli tv adókat is néztem -miközben persze tv-s, híradós hölgyecskék csacskaságára már csak legyintve- áldottnak érezhettük magunkat, amint a meteorológiai képeket elnézve szembesültünk a ténnyel, hogy Európa több részén igen mostoha az időjárás, de náluk zavartalan… “itt ma észlelve lesz!!!”

ScreenHunter_303 Mar. 20 07.47Európa felhőzete a jelenség előtt 2015.03.20-án

 

 

320px-SE2015Mar20T

20150320_napfogyatkozasA 2015 március 20-i fogyatkozás útvonala Földünkön

 A megfigyelőakcióhoz ezúttal a régi, kicsi, szép képet adó 30/220mm-es japán akromátomat vetettem be, egy 10mmes Barium okulárral és biztonságos fóliaszűrővel  22xes nagyításon, (abszolút nem volt hátrány a kis átmérő!) A jelenség előtt gyakorlatilag 40 perccel kitaláltam, hogy a távcsövemmel párhuzamosan bevetem a 8×30-as szovjet monokuláromat is, 13-as erősségű hegesztőüveggel társítva. Így reggel elkezdtem villáskulcsokkal, csavarokkal, különféle alumínium alkatrészekkel matatni, hogy mielőbb elkészüljek… persze nem volt kapkodás! Mint utóbb kiderült, ez remek ötlet volt, mert nagyon szép képet adott a “KOMZ” a napról, még rögtönzött hangulat fényképeket is készítettem általa (17mmes Erfle okulárjának nagy szemlencséjén át). Persze elveimhez híven inkább grafikálisan-szövegesen terveztem a jelenség  megörökítését, helyi vázlatokkal, és realista digitális grafikákkal prezentálva majdan. Egy gyors reggeli és egészséges kávé után összepakoltam pillekönnyed cuccaimat, vázlatrajzokhoz papírt, ceruzát, napszűrőfóliát, hegesztőüveget, illetve egy gyors másodpercre hangolt órapontosítást beeszközölvén, és a távcsövek összeszerelése után a fogyatkozást megelőző 15 percben már az asztrogangomon talált a jószerencse. Felállítottam távcsőállásomat, szűrőmet is szabaddá tettem; 

 Magyar idő szerint 09:30kor már nézegettem az akkor még üres Napkorongot, “Hold még sehol, napfolt is csak egyetlen” állapíthattam meg, ekkor, észlelőtársam Cseh Viktor az ország másik végéből egy sms-ben értesített hogy az észlelésre felkészült;

“Készen állok! Minden egység bevetésre készen. Jó észlelést🙂 ” -Írta.

Írtam válaszul, hogy itt is minden készen, és vártunk…velünk együtt milyen sokan vártak még…. ha az ember, épp nem tudta volna mi égi csoda következett ezután, hát el se hinné, mert oly gyönyörű volt az egész délelőtt, azzal a markáns, éles szélű fekete Holdperemmel hogy nincs fotó, rajz, mi visszaadná az égitestek eme bámulatos szinte térbeli látványát, általuk formált mosolygó égi szájat! Megjelent egy pici egyenes szakasz a Nap szélén…megtörtént a belépés! A tőlem telhető legprecízebben mértem, leírtam az időpontját, figyeltem. Az adatok világidőben: Belépés 8:39:49UT (9:39:49 KÖZEI)

solarEclipse__1st__contact__20150320_budapest__Foldvari_Istvan_Zoltan_obs

 Az előzetes szimulációk szerint, számíthattunk a markáns holdi hegyek -Cordillera, Rook, Doerfel hegyek sziluettjeire is! Így is lett! Ezen hegységek vonulatát nagyon könnyedén meg lehetett figyelni már 22xes nagyításon is. Haladt a Hold befelé, és egy kis észlelői szünet után, már végig kinn maradtam és észleltem, mértem, és rajzoltam a fázisokat. Vendégeim is akadtak; egy idős olasz házaspárnak mutattam a fogyatkozást, “BELLISSIMA!!!” mondták az okulárba pillantva, nagyon tetszett nekik, majd magamra maradtam. A holdi sziluett, hátterében csillagunkkal kiteljesedve itt állt előttem….előttem szinte karnyújtásnyira parányi rücskeivel az okulárokban. Időnként készítettem néhány hangulatfotót a helyszínről, távcsövemről, a két égitest randevújáról. A jelenség alatt, egyetlen parányi foltocska (a 12303 jelzésű) díszlett a napfelszínen csak. A Hold éles szélének két  csúcsa volt a Cordillera vonulata, illetőleg a  holdi D-i peremvidékhez közeli magányos csúcsok, a Doerfel és Malapert vonulatok. (Ez utóbbiak feltűnőbbek voltak) A jelenség elérte maximális fedettségét, majd szépen lassan haladt kifelé… közeledett a vége felé. Összesen kilenc részletben mértem és rajzoltam, illetőleg a kis magányos foltocska kibukkanását is mértem a megjelenésétől a Hold felületének elhagyásáig.

 

sol--negro

Lunar_mountains_20150320_solareclipse 

soll

 

 

 

Nem készültem professzionális fotózásra, csak egyszerűen odatartva a 8×30-al…közel sem oly szépek, mint amit szemmel látott az ember…..

20150320----0947

20150320-1040

20150320---1105

ScreenHunter_323 Mar. 20 21.00

20150320-0931--

20150320-0951

 

Messze fenn északon,  Longyearbyen városában  sikert aratva ilyen képeket készítettek amatőrcsillagászok a fogyatkozás igazi jelleméről, a koronáról, protuberanciákról:

https://www.facebook.com/nytimes/photos/a.283559809998.33779.5281959998/10150551888614999/?type=1

https://www.facebook.com/Milkyway.Nasa.115943216485228220871/photos/a.119791638103537.28779.117905868292114/804257462990281/?type=1&fref=nf

Az űrállomás lakói is figyeltek a jelenségre:

ScreenHunter_309 Mar. 20 15.16

ScreenHunter_418 Mar. 24 20.08Samantha Cristoforetti felvétele az űrállomás ablakán át

CAh_8pPWwAAl4T3Az árnyék már Földünk testén (sat24.com)

 

Nagyon szép jelenség volt, mely jelenség mindig eszünkbe juttathatja mennyire szerencsések vagyunk mi Földlakók hogy holdunk, és napunk éppen egyforma méretűek, és létrehozhatnak ilyen bámulatos eseményt, mint egy napfogyatkozás… s melyhez az égiek is áldásukat adták ezen pénteki délelőttön.🙂

Végezetül pedig a kontaktus mérési eredményeim Budapestről:
Belépés: 8:39:49UT
Kilépés: 10:59:34UT

Napfolt (12303)kibukkanása a Hold mögül: 10:45:07UT
Napfolt elválása a Hold felszíntől:10:45:34UT

Isti_

Kapcsolodó: Cseh Viktor precíz észlelési beszámolója

                      Szamosvári Zsolt észlelési élménye

Vélemény, hozzászólás?

