Észleljük a Hevesy krátert!

A Hold feltérképezése -saját magunk számára- nagyszerű időtöltés! Az észlelőt érhetik olyan meglepetések, amire észlelés előtt nem számít, pl egy kisebb gerinc, vagy kiemelkedő csúcs a peremen túli térségek mentén. Ezek azonosítása önmagában is nagyszerű elfoglaltság, főleg akkor, ha az adott kráter hazai tudós emlékét őrzi. Ilyen a Hevesy Györgyről, a kiváló Nobel-díjas kémikusról elnevezett kráter is a Hold túlsó-hátsó vidékén.

 

Meteor-2009-03
(Életről, munkásságáról bővebben itt)

A 2009. márciusi Meteor  17. oldalán , nagy örömmel olvashattuk a hírt, hogy Hevesyről 2009. január 19-én krátert neveztek el IAU döntés alapján. Nagy volt az öröm, de az üröm is, hisz a cikk írója közölte azon nyomban az írásban, hogy ” holdfelszíni helyzetből adódóan még a holdi északi pólus környékének megfigyelési szempontból legkedvezőbb librációs helyzetében sem látható bolygónkról.” Teljes cikk itt.

Akkor ezt el is könyveltem magamban, és szerintem sokak, mondván semmi esély akkor a megpillantására. Olybá tűnik, azonban mégis van értelme keresgélni a Hold felszínén….

Észlelési szempontból a librációs formációk a legnehezebb trófeák.  Kitűnő szofverek, és atlaszok segítik az észlelőt; Többek közt Rükl kis atlasza, melyen bizony -még név nélkül- de ábrázolva van a Hevesy kráter. Épp a minap keresgéltem az egyesületi észlelési feltöltő archívumban, nézelődtem, amikor megláttam Bánfalvy Zoltán egy felvételét, melyet többek közt a Plaskett kráterrel címkézett meg. Azonnal felfigyeltem, mert ezt a krátert fotón, földi pozícióból én még sosem láttam, így kíváncsian kattintottam a képre. A Plaskett nem látszik a felvételen, ellenben egy “gyanús” kettős szerkezetű árnyék igen, melyet hosszas térképes ellenőrzés után, magával a Hevesy kráterrel azonosítottam!

 

Banfalvy_Zoltan___North-Pole_Moon_Hevesy

Részlet Bánfalvy Zoltán Holdfotójából, középen a Hold szélén a Hevesy kráterrel
Eredeti teljes fotó itt

 

 

Hevesy_Gyorgy_Moon

Hevesy György és krátere, ami kivehető
Bánfalvy felvételén;
melyen szakadozott árnyéknak tűnik.
/Remélem Bánfalvy Zoltán amennyiben olvassa soraimat,
elnézi nekem hogy mintegy elcsentem fotóját és belepiszkáltam
… “a cél szentesíti az eszközt”./

 

 

 

Hevesy_crater

Az elérési útvonal: Byrd, Rozhdestvenskiy-W, és a cél: Hevesy.

 

 

 

Hevesy-finder-map

 

 

 

Hevesy_LROC-WAC___Raffaele-Barzacchi _

Az egyik legkomolyabb felvétel kráterünkről,  illetőleg balra

az LROC WAC mozaik egy részlete. /Raffaele Barzacchi felvétele/


S mennyi hazai fotón szerepelhet még ez a jeles kráterecske, tettem fel magamnak a kérdést….már ami persze kivehető belőle? Bánfalvy Zoltánon kívül, Kónya Zsolt 2011.05.11-i felvételén is kivehető a Hevesy, közvetlen a Rozhdestvenskiy -W mögötti részen, két kis árnyék és egy pici fal formájában. Kép:

Fotó

  illetőleg Zsolt másik, 2014.04.07-i felvételén is kivehető az alakzat, szintén a Rozhdestvenskiy-W mögött:

Fotó

 

 

 

 

 

Hevesy___usgsTopo_North_South_Map

 

A Hevesy kráter pozíciója az É-i sarkhoz képest I-1326-B Map Showing Relief and Surface Markings of the Lunar Polar Regions 1981

 

Hevesy_Plaskett_lunar-craters_jaxa-selene

A Hevesy kráter a Hold túlsó oldaláról nézve.
Középen a Plaskett kráter.

 


n10

Nem kizárt hogy a holdi fotókon látható állapotnál  lehet még jobban is látni, ezt kéne kideríteni idővel. A Hédervári Péterről elnevezett kráterhez hasonlóan, a Hevesy is csak egy oldalról látható kis árnyéknak, szakadéknaknak tűnik, de tekintsünk rá tisztelettel amikor csak megpillantjuk. Észleljük, keressük, és közben hajtsunk fejet személye előtt.

Kapcsolodó:

http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0105/pali.html
http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/hevesy_gyorgy__1885_kemiai_nobeldij_1943

3 gondolat “Észleljük a Hevesy krátert!” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Hevesy-kráter

Hozzászólás